Ilość, nie jakość

2019-04-19

Ilość, nie jakość


Badania marketingowe składają się, m.in. z badań jakościowych oraz ilościowych. Każde z przeprowadzonych badań dostarczają inną, potrzebną wiedzę dla firm oraz wielkich korporacji na temat rynku, produktu, czy konsumentów. Dzisiaj przyjrzymy się jakie informacje dostarczają badania ilościowe http://www.ideacc.pl/oferta/szczegoly/obsluga-klienta i jak przydają się one “dużym graczom” podczas planowania kolejnych posunięć i tworzenie nowych produktów.


Badania ilościowe


Z samej nazwy możemy się domyśleć, co będzie najważniejszą rzeczą podczas przeprowadzania badań. Mianowicie ilość. Badania te odpowiadają na pytanie “ile?”. Żeby uzyskać jak najlepsze wyniki do pomiaru używa się kwestionariusza jako narzędzia, czyli tzw. ankiety. W większości są to pytania zamknięte o sztywnej i niezmiennej formie oraz mają charakter rozstrzygający. Potrzebujemy konkretów, więc równie konkretnie działamy. Badania te przeprowadza się w większych grupach ankietowanych (około 200 - 1000 osób), a osoba przeprowadzająca badania ma mniejszy wpływ na wynik, co jest dość istotne. Interpretacja jest tu dość obiektywna, ponieważ działamy tylko i wyłącznie na czystej statystyce.


Zalety badań


Badania ilościowe mają na celu:

·        określenie “skali”, “wielkości” danych zmiennych,

·        porównywanie ze sobą grup,

·        określenie czynników mających wpływ na badane zjawisko,

·        systematyczny charakter badania.


Przykład


Przykład dla tego rodzaju badań jest dość prosty i możemy porównać go do badań jakościowych, dla lepszego efektu. Firma “Z” wydaje na rynek nowy produkt i musimy wykorzystać oba rodzaje. Badania ilościowe powiedzą nam ile sztuk zostało sprzedanych i jak oceniają je konsumenci, zaś jakościowe badania będą pytać o powód kupna i co kierowało konsumentami, aby dokonać zakupu. Możemy zauważyć, że informacje zebrane z badań ilościowych będą suchymi i konkretnymi danymi, które z pewnością przydadzą się działowi marketingowemu firmy. Są one przejrzyste i niezakłócone w żaden sposób, więc są idealne do wykorzystania. Każdy też pewnie się kiedyś zastanawiał: kim są ankietowani z familiady? Odpowiedź już znacie. Byli to uczestnicy badania ilościowego. Zespół badawczy programu “Familiada” poddał ankiecie pewną grupę ludzi, aby uzyskane informacje wykorzystać w odcinkach swojego programu.

Badania ilościowe to ważna część badań marketingowych dla każdej korporacji lub dużej firmy. Często możemy też spotkać się z takimi badaniami prowadzonymi przez studentów, którzy są zmuszeni je przeprowadzić na potrzeby pracy licencjackiej, inżynierskiej, magisterskiej lub doktoranckiej. Jest to prosta i skuteczna forma badania, więc tak chętnie każdy po nią sięga. Pamiętajmy jednak, że jest to dość duże wyzwanie, ponieważ działamy z grupą wielu ludzi, aby uzyskać jak największą liczbę odpowiedzi, co może wywołać na drodze sprawdzania mały błąd, który zniekształci wynik.