Administracja nieruchomości - czym różni się administrator od zarządcy?

2019-01-08

Jeśli właśnie wprowadziłeś się świeżo kupionego mieszkania, z pewnością interesuje cię, czy został już wyłoniony zarząd i czy aby na pewno jego członkowie spełniają swoje zadania. Okazuje się bowiem, że wiele zarządów swoje obowiązki przekazuje na rzecz firmy zewnętrznej, która ma kompleksowo zająć się opieką nad budynkiem. Gdy wpisujesz “administracja nieruchomości warszawa http://edyl.pl/“, twoim oczom ukazują się liczne ustawy i niewiele z tego rozumiesz. Czym różni się administrator od zarządcy? Do kogo możesz się udać ze swoim problemem?


Bardzo często zdarza się, że sami lokatorzy nie do końca wiedzą, kim jest administrator nieruchomości, a kim zarządca. Można spotkać się z twierdzeniem, że te dwie osoby robią tę samą pracę, biorąc dwie pensje. Tymczasem administracja nieruchomości a zarządzanie nią to dwie odrębne sprawy, które powinny doskonale się uzupełniać, jeśli wszystko w obrębie wspólnoty jest w porządku.




Co robi administracja nieruchomości, a co zarządca?


Pierwszą różnicę pomiędzy administracją nieruchomości a zarządzaniem można zauważyć już w polskim prawie, gdzie “administrator” w ogóle nie występuje. Jedynym przypadkiem był wyrok sądu z 2006 roku, kiedy sędzia obowiązki jego określił zakres jego obowiązków: sprzątanie w obrębie nieruchomości i części wspólnych, odpowiedzialność za pobieranie opłat czynszowych i bieżące usuwanie uszkodzeń.




Zarządca nieruchomości


Zarządcę nieruchomości wybiera wspólnota mieszkaniowa. Jego zadaniem jest utrzymywanie nieruchomości w czystości i zapewnienie bezpieczeństwa na jej terenie oraz wokół niej. Mieści się w tym również obowiązek odśnieżania. Ma on również obowiązek kontrolować stan techniczny budynku, którym zarządza - przewody wentylacyjne, spalinowe, dymowe, instalacja gazowa. Co więcej, musi on również dbać o tzw. części wspólne, tj. ciągi komunikacyjne, urządzenia użytkowane przez wszystkich lokatorów. Ze względu na liczne obowiązki zarządcy nieruchomości, najlepszym rozwiązaniem staje się zatrudnienie zewnętrznej firmy, która zajmie się budynkiem kompleksowo i profesjonalnie.


Czym więc różnią się obowiązki zarządcy od tego, co możemy znaleźć pod hasłem “administracja nieruchomości warszawa” w Internecie? Nie wystarczy, że posprząta i skontroluje - musi bowiem również uzupełnić całą dokumentację budynku. Jego rola to przedłużenie administracji nieruchomości. Jego obowiązkiem jest również reprezentowanie interesów lokatorów w kontaktach np. z administracją publiczną czy sądami. Wśród jego możliwości jest także podejmowanie się przygotowania różnego rodzaju uchwał, które mogą być korzystne dla całej wspólnoty. Profesjonalny zarządca budynku będzie potrafił przewidzieć konieczność niektórych napraw jeszcze zanim dojdzie do problemu, a tym samym - sprawnie go uniknie, proponując współpracę z firmami, które wykonają prace najlepiej i w atrakcyjnej dla wspólnoty cenie.


Administracja nieruchomości to bardzo trudna praca. Wymaga bowiem biegłości w dokumentach i rachunkach, a także umiejętności radzenia sobie w często trudnych sytuacjach. Dlatego tak ważne jest, by prawidłowo wybrać zarządcę, którego doświadczenie i fachowość znacznie zmniejszy ilość problemów, jakie może napotkać wspólnota.